KRISTI FLYGARE MIDDAG

3 Jun

Bästa Åsoa var hos mig och käkade middag igår. Hon önskade risotto och då fick hon såklart det. Det blev risotto med smörstekta skogschampinjoner och sparris och till det åt vi torskfilé med knaperstekt prosciutto. Inte helt tokigt faktiskt.

Italiensk Risotto

  • 8 dl avorioris, utav de jag testat gillar jag Risentas bäst. Man kan också använda arborioris till risotto men jag är inte så förtjust i det, jag tycker det blir för stabbigt.
  • 4 dl torrt vitt vin, gärna ett som är friskt och fruktigt
  • 2 liter buljong (höns/grönsaksbuljong)
  • 4  dl riven ost, gärna permesan men jag använder även gärna västerbottenost.
  • 4-5 charlottenlökar
  • Salt och och massor av nymalen svartpeppar
  • 4 msk smör
  • 2 msk olivolja
  • Samt svamp/sparris  eller vad du vill ha i din risotto

Så här gör du Risotto:

  • Koka upp buljong så att den är varm.
  • Finhacka charlottenlök och fräs den i oljan och 1 msk smör tillsammans med riset. Riset ska fräsas i ca 1 minut så att det sluter sig och inte kokar sönder, även om risotto ska vara krämigt ska riset ha en fast kärna.
  • Tillsätt buljongen, ca  2 dl i taget, rör om och låt koka in på svag värme fortsätt på samma sätt tills risotton har fått en krämig konsistens, men riset fortfarande har en liten hård kärna i mitten.
  • Fräs eventuellt svamp eller grönsaker som du vill ha i din risotto och vänd ner det tillsammans med osten när riset är klart.
  • Kvarna över svartpeppar.

– Hoppas ni njuter av all ledighet och det varma vädret, det gör i alla fall jag!

/Moma

2 svar to “KRISTI FLYGARE MIDDAG”

  1. Sis 3 juni, 2011 den 21:00 #

    Men åh vad gott med risotto! Magen kurrar efter att jag läst inlägget. Som vanligt.

Lämna en kommentar