Äppel, päppel…

5 Okt

Äppel- och valnötsbröd

Titta vilket fint äppelbröd jag bakat! Ett saftigt och gott bröd med syrliga svenska äpplen och knapriga valnötter, det perfekta frukostbrödet.

Det kan tyckas bökigt att baka själv. Fast egentligen är det inte alls mycket jobb att baka eget bröd, bara att röra ihop och vänta ut jäsningsprocessen. För mig tar det minst dubbelt så lång tid att hitta ett mjukt bröd i affären som jag vill äta, om jag ens hittar något, så när jag äter mjukt bröd är det nästan uteslutande hembakat.

Äppel- och valnötsbröd

( 2 st bröd)

  • 3, 5 dl vatten
  • 2, 5 dl havregryn
  • 2, 5 dl grovrivna äpplen, svenska syrliga typ Åkerö
  • 25 gram jäst
  • 1, 5 tsk salt
  • 8-10 dl vetemjöl beroende på äpplenas saftighet
  • 120 g rostade valnötter
  1. Koka upp vattnet och häll det över havregrynen och rör om.
  2. Riv äpplena grovt och tillsätt dem. Rör ner jästen när degspadet har svalnat till fingervarmt.
  3. Tillsätt salt och mjöl. Arbeta kraftigt tills degen blir blank och smidig. Ta eventuellt något mer mjöl.
  4. Låt jäsa under bakduk i cirka 60 minuter.
  5. Rosta valnötterna i en torr stekpanna, gnugga av lite av skalet med hjälp av en kökshandduk.
  6. Knåda degen och dela den i 2 delar. Tillsätt valnötterna och baka  ut varje del till en bulle. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper. 
  7. Låt bröden jäsa under duk i cirka 20-25 minuter.
  8. Sätt ugnen på 225 grader. Baka av bröden längst ner i ugnen i ca 25 minuter. Sänk genast värmen till 200 grader när du ställt in bröden.

/Moma

6 svar to “Äppel, päppel…”

  1. Charlotta 5 oktober, 2013 den 14:04 #

    Calles mamma kommer med äppelleverans till mig om några timmar så det här brödet ska jag baka imorgon tralalalala!

  2. Ella 5 oktober, 2013 den 21:04 #

    Perfekt sätt att använda äpplena ju! Mums!

  3. sofie mumsfillibaba 6 oktober, 2013 den 22:03 #

    Vad gott! Blir saftigt med äpple i och nötter i bröd är grymt gott! Köpe-bröd är ju så tråkigt! Önskar att jag hann baka mer!

  4. Moma's Kitchen 7 oktober, 2013 den 08:18 #

    Charlotta: Då har jag ett mumsigt bull-recept till dig också!

    Ella: Japp 🙂

    Sofie: Ja, jag och köpebröd är inte bästa vänner, så länge det inte är knäckebröd vill säga!

  5. guyana_gyal 21 oktober, 2013 den 03:04 #

    Google translate has done a wonderful job helping me to understand your recipes. I like trying out recipes with rolled oats!

  6. Moma's Kitchen 21 oktober, 2013 den 11:03 #

    Guyana gyal: Yes meh gyal, Google translate is a gem!

Lämna en kommentar