Julgodis tur och retur Västindien

8 Dec

Karibisk smörkola

Brukar ni baka julgodis? Jag gör det väldigt sällan, det brukar vara syrran och mamma som står för julsnarret. Men när jag fick frågan av Arla om jag ville vara med att tävla med julgodis svarade jag ja. Om det var för att jag blev smickrat, eller bara var trött eller förvirrad vet jag inte, för någon hejare på godis det är jag inte.

Så jag gjorde det enklaste möjliga, en smörkola med karibiska smaker. Ja, enklast efter att jag lagt de två misslyckade försöken med att koka karamell med hjälp av sockertermometer bakom mig, det blev inte alls bra.

Men de här små raringarna då? Smörkola med smak av klementin, lite lime, muskot och ingefära, att något så enkelt kan smaka så gott!

Karibisk smörkola

Cirka 50 stycken

  • 100 g smör
  • 2 dl vispgrädde
  • 3 dl strösocker
  • 1 dl ljus sirap
  • 1 tsk vaniljsocker
  • zest från 2 st klementiner
  • zest från 1 st lime
  • 0, 5 tsk färskriven muskot
  • 1, 5 tsk färskriven ingefära
  • eventuellt 5-6 droppar Angostura Bitter (men bara om du har hemma, du behöver inte köpa det enkom för kolan.)

Gör så här

  1. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull.
  2. Tillsätt vispgrädde, strösocker och sirap och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.
  3. Koka kolan utan lock i cirka 15-30 minuter. Gör ett kulprov för att veta när kolan är färdig. Tänk på att kolan blir lite mjukare när du haft i smaksättningen.
  4. Rör i smaksättningen och blanda ordentligt så att smakerna sprider sig i hela kalaset.
  5. Häll upp på en plåt, antingen med bakpapper eller på en plåt smord med olja. Låt svalna. Skär eller klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper eller ett vaxat papper.

Men hörrni, jag tycker att ni också ska tävla, kammar ni hem första vinst så får ni en heldag med ingen mindre än Årets Konditor! Klicka på länken till Arlas Julgodistävling så får du veta mer.

Karibisk smörkola

/Moma

 

 

11 svar to “Julgodis tur och retur Västindien”

  1. Katarina 8 december, 2014 den 15:26 #

    Det här låter ju otroligt gott!

  2. Sis 8 december, 2014 den 16:53 #

    Smörkola som man smaksätter med romindränkta russin, kladdigt men ojoj😍😵

  3. LiLo 8 december, 2014 den 16:55 #

    Gött

  4. Barbro 8 december, 2014 den 18:11 #

    Hoppas att några finns kvar för avsmakning!

  5. Kim 8 december, 2014 den 19:13 #

    Ingen idé att tävla, du kommer ju vinna! 😉

  6. Moma's Kitchen 8 december, 2014 den 22:08 #

    Katarina: Det var det också 🙂

    Sis: Men du det kan jag tänka mig, jag har nåt liknande på gång med romrussin, men jag ligger lågt innan jag testat 🙂

    Lilo: Jamen visst!

    Barbro: Då får du snabba dig hit!

    Kim: Fåntratt, klart du ska tävla! ❤

  7. Mårtensson kök 9 december, 2014 den 17:05 #

    Vi är inga större godistillverkare, men nåt litet enkelt brukar det bli – det hör väl till liksom:) Men tävla orkade vi inte, så vi håller tummarna för er andra istället!
    Just att ha citrus i kolorna känns som ett friskt alternativ, we liki.

  8. Charlotta Hemert Ljungblad 10 december, 2014 den 12:54 #

    Holy crap, vad gott! Vi gjorde espressokola i fredags, den blev också supergod! Kram!

  9. Fredrik 10 december, 2014 den 19:46 #

    Hej!
    Låter spännande med smörkolan, måste test! Gjorde ingefärskakan förra veckan, släkten gillade den. Jag är besatt av taco, du råkar inte ha en karibisk variant i bakfickan?

  10. Emmy 10 december, 2014 den 21:36 #

    Jag brukar göra mer juölgodis än jag äter upp. Det är på något vis roligare att göra än vad det till slut blir gott att äta. Men i år har det varit dåligt med den varan. Jag har inte haft någon lust än, men det kommer säkert. Annars blir släkten säkert besvikna om jag dyker upp på julafton utan en endaste pralin.

Lämna en kommentar