Karibisk Sweet Potato Pudding

31 Jan

DSC_0097

Vissa saker låter inte så bra när man översätter dem, som Sweet Potato Pudding till exempel. Men om man tänker på att det engelska ordet ”pudding” betyder efterrätt så ligger det genast lite bättre i munnen. Det här är nämligen är en karibisk dessert-klassiker som finns över hela Västindien om än i lite olika tappning. Smaksättningen känner ni säkert igen vid det här laget, kanel, vanilj och muskot, ja, och så en skvätt rom!

Caribbean Sweet Potato Pudding

  • 100 g russin
  • 4-5 msk rom
  • juicen från 1 st apelsin
  • 100 g smält smör
  • 1 kg finriven sötpotatis, här har jag använt den vita men den blir nästan finare med den rosa.
  • 200 g råsocker
  • 200 g vetemjöl, för en glutenfri variant så byt ut vetemjölet mot 100 cocosmjöl och 100 g mandelmjöl
  • 3 tsk kanel
  • 1 tsk nymald muskot
  • 1 tsk salt
  • 0, 75 tsk vaniljpulver
  • 2 dl  cocosmjölk (samt 0, 5 extra i fall du gör den glutenfria varianten)
  • 2 ägg

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda rom och russin och låt det stå och dra, gärna över natten.
  3. Skala och finriv sötpotatisen. Lägg den rivna potatisen i en stor bunke.
  4. Blanda ner socker, kanel, muskot och vanilj och blanda om ordentligt tills sötpotatisen är  jämt täckt med socker och kryddor.
  5. Ta en annan bunke och vispa samman cococsmjölk, apelsinjuice, smält smör och ägg.
  6. Blanda ner äggblandningen i sötpotatisblandningen, tillsätt rom och russin och blanda väl.
  7. Häll blandningen i en smörad form och baka av i ca 1, 25 – 1, 50 timme.

Caribbean Sweet Potato PuddingCaribbean Sweet Potato Pudding

Receptet kommer från Levi Roots, men jag la till ett glutenfritt alternativ.

Jag chansade mig fram då jag gjorde min pudding glutenfri. Jag var lite osäker på vad det glutenfria mjölet skulle göra till konsistensen. Den blev lite fastare och inte riktigt lika fuktig som när man använder vetemjöl.

Den blev inte alls torr på något sett,  men mandelmjölet ger en lite grövre textur än vad vetemjölet ger.  Jag valde att servera den med en cocos- och rom sauce men det går lika bra med lättvispad grädde eller om den äts ljummen eller varm är det gott med en skopa vaniljglass till.

 

8 svar to “Karibisk Sweet Potato Pudding”

  1. I huvudet på Elvaelva 1 februari, 2015 den 21:40 #

    Alltså, nu har jag ju förmånen att få veta att den där kakan är ryslans god.
    Men du; väldigt, väldigt fina bilder också. Ba så du vet liksom! /kram .

  2. Katarina 2 februari, 2015 den 04:24 #

    Underbara smakar, yum!

  3. Emmy 4 februari, 2015 den 21:10 #

    Åh… En riktig solskensdessert! Låter perfekt att tina upp ett par kalla vintersjälar med. Håller med Sofija om att fotona är super. Du blir hela tiden grymmare!

  4. Kim 4 februari, 2015 den 22:17 #

    Älskar hur jag alltid hittar (för mig) nya grejer här! Tack för allt du delar med dig av.
    KRAM

  5. Moma's Kitchen 8 februari, 2015 den 09:42 #

    I huvudet på Elvaelva: Tack, fining!

    Katarina: Jag håller med dig 🙂

    Emmy: Det är det som är som är så fantastiskt med den karibiska maten, det är perfekt för ALLA våra väder! Tack å bock!

    Kim: Gulle! Kram

  6. pickipicki 19 februari, 2015 den 11:28 #

    Vilken kaka, den har man ju aldrig fått smaka.

    • Moma's Kitchen 12 mars, 2015 den 18:44 #

      Inte? Du är väl inte här tillräckligt ofta helt enkelt!

  7. Malin´s Diner 5 mars, 2015 den 21:43 #

    Håhåhå! Låter hur gott som helst! Hittar inte vit sötpotatis i Falkenberg, lite trist faktiskt.

    Kram kram

Lämna en kommentar