En finfin snabbis

8 Feb

grillad ananas med klasås

Enkelhet när den är som bäst! Eller vad sägs om grillad ananas med kolasås och en kula vaniljglass? Jag vet inte hur det är med er men jag är väldigt svag för varm frukt. Det händer något magiskt med frukt som man värmer och även den där halvtråkiga frukten som ledsnat på livet i hyllan får nytt liv när man slänger in den i ugnen, eller som här i grillpannan.

Grillad ananas serverad med kolasås som smaksatts med en nypa färskriven muskot och en skopa vaniljglass, så enkelt och så gott! Det här är en riktig snabbis som funkar bra även om man är många. Är ni många kanske är det kanske enklast att servera var sak för sig så att gästerna kan ta själva. Annars går det ju snabbt att grilla ananas och skopa upp glass sedan är det bara att ringla lite kolasås över kalaset och du är i land.

Grillad ananas med kolasås smaksatt med muskot

Man kan förbereda och göra kolasåsen samt skala och skära upp ananasen, då har du bara grillningen kvar innan du kan servera din dessert.

  • 1 ananas som du skalat och delat i mindre bitar. Kom i håg att ta bort den träiga mittdelen.
  • 4 msk socker
  • ca 0, 25 tsk vaniljpulver
  • en nypa färskriven muskotnöt
  • 20 g smör
  • 150 ml grädde

Börja med att göra kolasåsen:

  1. Tillsätt socker, vanilj och muskot  i en tjockbottnad kastrull och låt det smälta på medelvärme och bli bärnstensfärgat, men rör INTE i kastrullen.
  2. Dra av kastrullen och vispa ner smöret och en liten skvätt av grädden. Tillsätt sedan resten av grädden.

Grilla ananasen så att du får fina grillränder, ca 2 minuter på varje sida. Servera med glass och kolasås.

/Moma

9 svar to “En finfin snabbis”

  1. LiLo 8 februari, 2015 den 12:02 #

    Garanterar att detta inte förlorar något alls på om man splaschar över lite rom innan man grillar eller efter eller som tillbehör eller marinad innan 🙂

  2. Moma 8 februari, 2015 den 20:10 #

    LiLo: Du har såklart HELT rätt i det: http://momaskitchen.se/2013/04/19/jag-glomde/

  3. Mårtensson kök 8 februari, 2015 den 21:31 #

    Attans gott, ananas är en sån frukt som verkligen vinner på att lagas till lite. Vi brukar steka på vår med lite chili, det blir också gottigt.

  4. Hanna 9 februari, 2015 den 17:53 #

    Viss varm frukt kan vara gott, typ persika eller ananas (jag är lite löjlig med varm frukt/frukt i mat osv), särskilt med vaniljglass. Läcker bild!

  5. Katarina 10 februari, 2015 den 09:13 #

    Mmm, det här låter som en perfekt dessert. Kram!

  6. Moma's Kitchen 10 februari, 2015 den 11:47 #

    Mårtenssons: Ja, det kan jag tänka mig, vad blir inte bättre med lite drag i liksom!

    Hanna: Oh, stackare! 🙂

    Katarina: Jag tror det är det också! Kram

  7. Emmy 10 februari, 2015 den 18:46 #

    Jag håller med! Varm frukt, gärna rommarinerad, tillsammans med kall glass. Mums!

  8. Kim 11 februari, 2015 den 14:31 #

    Ha ha tur för mig att jag har färsk ananas kvar från min linssoppelagning!

  9. Malin´s Diner 5 mars, 2015 den 21:40 #

    Men alltså, mmm. Jag är mycket för snabbisar… Så tack för receptet! 🙂

    Kram kram

Lämna en kommentar